بسم الله ... 
 
حضرت امام خامنه ای(حفظه الله): شکى نیست که بر اساس حقایقى که خداى متعال تقدیر کرده است، خاورمیانه‌ى جدید شکل خواهد گرفت و این خاورمیانه، خاورمیانه‌ى اسلام خواهد بود
انقلاب اسلامی با تکیه بر قدرت نرم خود که برگرفته از اندیشه، فرهنگ و تفکر اصیل اسلامی است، تغییرات و تحولات اساسی در ساختار و کارکرد نظام بین الملل و رفتار ملت های جهان به وجود آورد و با به چالش کشیدن نظم بین الملل و قواعد حاکم بر آن، نشان داد که لیبرالیسم و سوسیالیسم هر دو در جهت تسلط بر ملت های جهان عملکرده و ماهیت هردوی آنها سلطه جویانه و مادیگرایانه است.

علیرضا مالمیر - کارشناس و نویسنده طنین یاس
با پیروزی انقلاب اسلامی درایران به رهبری حضرت امام (ره)شاید کمتر کسی به این موضوع می اندیشید که درآینده ایدئولوژی وجریان انقلاب تبدیل به خیزش درکشورهای مسلمان منطقه که حکام دیکتاتور برآنها مسط بودند شود.وبرای اولین باراین نکته اززبان حضرت امام(ره)بیان گردید که ایشان نسبت به صدورانقلاب به خارج ازمرزهای ایران تاکید می فرمودندوهمواره براین موضوع اذعان داشتند که صدورانقلاب درآینده محقق خواهد شد.شاید این مسئله درآن موقع برای برخی قابل هضمنبودوبرداشت ناقصی  ازاین موضوع داشتندوتصورمیکردند صدورانقلاب به خارج ازمرزها با استفاده ازقدرت نظامی وسخت افزاری صورت خواهد پذیرفت.اما ذکراین نکته که کشوری مانند ایران درابتدای انقلاب  حتی نیروی نظامی منسجمی نداشت و خود درگیر مسائل و کشمکش های سیاسی داخلی و جنگ تحمیلی پیش آمده بود چگونه می توانست انقلاب خویش را با تکیه بر قدرت نظامی صادر کند؟
پر واضح است صدور انقلابی که مد نظر حضرت امام (ره) بود اقدامات فکری  و تبلیغی و نرم افزارانه وفعالیتهای مناسب فرهنگی برای تاثیر گذاشتن برموازنه  قدرت های سیاسی  خارج ازایران بودکه حال بعد ازگذشت سی سال از انقلاب اسلامی تفکر وفرهنگ برگرفته از مبانی اصیل انقلاب اسلامی در ایران این آینده نگری و این باور قلبی حضرت امام (ره) و دوستداران و مخلصین واقعی انقلاب اسلامی در منطقه قابل ملاحظه و مشاهده است.
خیزش ها و قیام های مردمی که در کشورهای مسلمان منطقه در حال  شکل گیری و بعضا به بار نشسته خود موید این مطلب است.
با نگاهی به خواسته های مردم این کشورها در تغییر حاکمیت استبداد به حکومت اسلامی می توان نسیم تفکر  انقلاب اسلامی ایران را از آن  استشمام کرد که به عقیده  بعضی صاحب نظران از آن به عنوان بهار عربی یا بیداری اسلامی یاد می کنند.
بهار عربی یا بیداری اسلامی به انقلاب ها وخیزش ها و اعتراضات در جنوب غربی اسیا و شمال افریقا در سال های بین  2010 تا 2012 میلادی گفته می شود که این اعتراضات بدان سبب که در کشورهای عرب مسلمان در حال پیگیری است با عنوان بهار عربی هم یاد می‌شود. فرایندبی‌سابقه و در حال جریان از قیام ها و راهپیمائی ها و اعتراضات در کشورهای عمدتاً عرب‌نشین شمال افریقا و  خاورمیانه شامل کشورهائی مانند  تونس، لیبی، مصر، یمن، بحرین و قسمتی ازع0ربستان سعودی است .غالب مخالفان در کشورهای عربی شعار(الشعب یرید اسقاط النظام) یعنی «مردم خواهان برکناری رژیم هستند» سر می‌دهند. در موضوع بیداری اسلامی به مانند انقلاب اسلامی ایران نقش زنان ازهمه بیشتر وپررنگ تر است. شرکت گسترده زنان ودختران محجبه درراهپیمائی های گسترده درشهرهای مصرویمن وبحرین همگام با مردان ، انزوای زن مسلمان را که براساس گفتمان غرب مطرح می شود فاقد پایه و اساس قلمداد می کند.

زنان مصری علاوه برحضور درخیابان ها و اعتراض به سیستم استبدادی و دست نشانده غربی، با بکارگیری فناوری های جدید ارتباطی، بویژه اینترنت در به ثمر رساندن انقلاب ، کمک شایانی کردند و حتی گاهی مدیریت فعالیت های این انقلاب ها در عرصه مجازی را برعهده گرفتند . چنانکه "اسما محفوظ" دختر جوان مصری با انتشار فیلمی برروی صفحه شخصی وبلاگ خود در اینترنت مردم را به قیام و انتفاضه علیه دولت دعوت کرد و با لحن حماسی از مردان و زنان مصری خواست تا برای تحقق حقوق مدنی و کرامت انسانی خود به خیابان ها بریزند. خانم "توکل کرمان " فعال در حوزه زنان در یمن و رهبر زنان شرکت کننده دراعتراضات اخیر در مورد حضور زنان در این بیداری اسلامی می گوید :" زنان مسلمان عرب نقش بزرگ ، موثر و تاریخی را بازی می کنند . زنان در تونس ، یمن و لیبی نه تنها در صحنه انقلاب حاضر هستند ، بلکه گاهی شعله اعتراض به دست آنها افروخته می شود ." وی در ادامه با تحلیلی دقیق می گوید : " درحالی که هدف اول و مهم همه انقلاب ها سقوط نظام مستبد سیاسی است ، زنان پیش از ورود به این مرحله در انقلاب علیه آداب و رسوم عرفی و فاقد پایه واساس دینی پیروز شده و سپس به ایفای نقش خود در انقلاب بعدی که همان انقلاب سیاسی است ، پرداختند ."
در بحرین نیز انبوهی از زنان محجبه مسلمان در کنار دیگر هموطنان خود ، خواستار سرنگونی خاندان آل خلیفه هستند . بیداری اسلامی در زنان بحرینی نشانگر آگاهی آنان درباره نقش موثرو سرنوشت ساز خود در اصلاح جامعه خویش است . از جمله زنان برجسته ای که دراین بیداری اسلامی علیه دولت آل خلیفه خروشیده است ؛ خانم " آیات القرمزی " است . آیات القرمزی دختر 20 ساله بحرینی و دانشجوی دانشکده تربیت معلم در بحرین است . وی بواسطه سرودن شعرهایی که برعلیه آل خلیفه سرائیده ، معروف و شناخته شده است . او دریکی از تجمعات در 23 فوریه 2011 ، شعری انقلابی برضد آل خلیفه سرود که بخاطر آن دستگیر شد .

مضمون شعر او چنین است : " ما زندگی در قصر را نمی خواهیم و هوای ریاست هم در سر نداریم .ما مردمانی هستیم که ذلت و بدبختی را از بین خواهیم برد. ما انسانهایی هستیم که بدون اعمال خشونت ، ظلم را از اساس ، ریشه کن خواهیم کرد ؛ چرا که نمی خواهیم مردم در ضعف و بیچارگی خود باقی بمانند .
"زنان مسلمان بحرینی با عزم، اراده، و ایمان کامل به خداوند و اصول خود؛ کارهای ناممکنی را در میدان اللؤلؤه انجام دادند. زنان بحرینی به فرزندانشان کفن پوشانده، آنها را قرآن به دست، راهی خیابان ها کردند. زن بحرینی فرزندانش را به خروج تشویق کرده و آنها را از بازگشت از اصولشان منع می کنند. هم اکنون ده ها زن بحرینی در بازداشت بسر می برند که تاکنون از سرنوشت بسیاری از آنها خبری نیست . بر اساس آمار اعلام شده توسط جمعیت الوفاق بحرین ، هنوز 11 پزشک زن در بازداشت به سرمی برند که نخستین آنها دکتر " ندا ضیف " است که از زمان بازداشت در 29 مارس گذشته تا کنون از او خبری نیست.علاوه  بر این تهدید و تجاوز به زنان و حریم خانواده ها توسط حکام دیکتاتور منطقه به جهت تضعیف پایه های قیام مردم هم متاسفانه صورت می پذیرد و آنها این موضوع را درک کرده اند که اگر می خواهند قلب قیام ها را هدف قرار بدهند می بایست از گذرگاه زنان عبور کنند و با تهدید عفت و حریم این قشر بنیان راهپیماهی ها و تظاهرات و مبارزه مردان را از بین ببرند و موجبات از هم فروپاشی اتحاد مبارزان را فراهم آورند. که البته تلاش بیهوده و عبثی است زیرا نمونه اجرا شده آن را در انقلاب لیبی و توسط نظامیان قذافی مشاهده کردیم که بیش از صدها زن توسط این مزدوران هتک حرمت شدند ولی این کار درروند انقلاب در لیبی نه تنها تاثیر نگذاشت که باعث فروزان تر شدن آتش خشم ملت لیبی را فراهم آورد.
در یمن هم زنان محجبه و جوان در خیابان های امان و شهرهای دیگر با شرکت در تظاهرات شعار اسقاط النظام  را علیه حکومت سی واندی ساله عبدالله صالح سر می دهند و نکته قابل توجه اینکه در این تجمعات حضور زنان در برخی شهرها به مراتب بیشتر از مردان است. در تظاهرات پراکنده و خودجوش در برخی نقاط عربستان سعودی مانند قطیف آن هم در نظامی که سابقه و تجربه این موارد در انجا مطرح نبوده خود  گواه این مدعاست که موج  بیداری اسلامی روز به روز در حال تلاطمی است که با هر حرکت خود حکام خودکامه را پس می زند.
با نگاهی به وضعیت سیاسی اجتماعی این کشورها تا قبل از فراگیر شدن و آغاز این موج در منطقه به وضوح نقض حقوق فردی و اجتماعی مردم و به خصوص زنان در منطقه مشهود بود  به طوری که به زنان حتی اجازه رانندگی درخیابان را نمی دادند و در هیچ گونه مشارکت مدنی و انتخابات زنان حق شرکت نداشتند و از داشتن آزادی های مشروع هم محروم بودند و از خواسته های مهم  زنان مبارز و انقلابی، احترام گذاشتن و مشروع دانستن مشارکت زنان در عرصه حیات سیاسی و اجتماعی کشورشان در چارچوب قوانین اسلام است.خواسته ای که برای اولین بار در منطقه توسط انقلاب اسلامی ایران و تفکر پویای حاکم بر آن احیا و به منصه ظهور و بروز گذاشته شد.
انقلابی که می توان گفت: بستر فرهنگی و اجتماعی مشارکت زنان، الگوی فرهنگی صحنه کربلا بود. صحنه ای که اگر حضرت زینب(س) در آن حضور نداشت ممکن بود ماجرای شکست و قیام امام حسین (ع) رنگ واقعی به خود بگیرد و مسیر و هدف نهضت جور دیگری به امت اسلامی معرفی شود. زنان مسلمان در  انقلاب اسلامی شخصیت و هویت خویش را یافتند و به مقام و منزلت والای خویش پی بردند و بینش سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پیدا کردند.