زنان ایران اسلامی یاور انقلاب وامام در دروان جنگ
راضیه ترکمن - نویسنده طنین یاس


زنان هم در جبهه هم  پشت جبهه یاروامام و انقلاب اسلامی بوده اند
زنان  ایران اسلامی یاور انقلاب وامام در دروان جنگ
راضیه ترکمن - نویسنده طنین یاس
امام خمینی (ره):«مقاومت و فداکاری این زنان بزرگ در جنگ تحمیلی ،آن قدر اعجاز آمیز است که قلم و بیان از ذکر آن عاجز ،بلکه شرمسار است »
با وقوع انقلاب اسلامی در ایران  نوع نگاه به زن و جایگاه او در جامعه  دچار دگرگونی شد. زنان  ایرانی که تا پیش ازانقلاب  خود را محصور شده می یافتن   و شرایط اجتماعی حاکم بر آن جامعه  غرب زده را مانع بزرگی بر سر راه رسیدن به  تعالی و کمال و شکوفایی  خود می دیدند. آنها به  وضوح شاهد عدم حضور یا ایجاد فرصت برای بروز توانمندی زنان  در فعالیت های تاثیر گذار اجتماعی در سطح کلان جامعه بودند.  آنها به خوبی احساس کرده بودند که با نگرش حاکم بر جامعه  استبداد زده  آن دوران، نیاز به  نگاهی متفاوت به زن احساس می شد . همین  تحقیر ها و احساس  پایین بودن  جایگاه  زن ایرانی سبب شد تا  جامعه زنان به قابلیت ها  و توانایی های  خود توجه بیشتری  کنند  و با رسیدن به یک خود آگاهی در بین مردم در پی کسب جایگاه واقعی خود باشند. همین انگیزه ها باعث شد زنان ایرانی با بصیرت و شجاعت بیشتری  حمایت های قاطع خود را از انقلاب امام خمینی ره و بعد از آن حمایت از ارزش ها و دستاوردهای آن ادامه دهند .
با وقوع انقلاب اسلامی ایران تعاریف و نگرش های متفاوتی  از حضور زن در جامعه نسبت به دروه گذشته ارائه شد به  زن  دیگر به عنوان یک ابزار  و صرفا کالا نگاه نمی شد؛ زن در تعریف جدید و در فرهنگ اسلامی از جایگاه والای با اهمیتی برخوردار  شد و به او با این دید که  زن با ایمان نقش مهم و تاثیر گذاری که در تربیت فرزندان  صالح  و در نهایت  شکل گیری جامعه ای با افراد داری سلامت  روانی دارد و همچنین  با توجه به  این  نکته که  بخش عظیمی از ترکیب جمعیتی  کشور را شامل می شودو  میت واند در مسائل مهم اجتماعی سیاسی و فرهنگی جامعه و حتی اقتصادی  وارد میدان عمل شود و آیند روشنی را برای ایران عزیز رغم بزند ؛ نگریسته  شده و می شود.
در آن سال های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی، جامعه ایران و شرایط  زنان ایران در حال تغییرات اساسی بود و زمان زیادی از اوقوع انقلاب نگذشته بود که در31  شهریورماه 1359دنیا نتوانست  تولد دوباره  کشوری با ساختار دینی و مستقل را در منطقه مهم و حساس خاورمیانه  بپذیرد و از و از کشور عراق خواست تا به زعم خودشان  با راه اندازی جنگی کاملا  نابرابر  جمهوری اسلامی تازه تاسیس را نابود کنند ! اما آنها در این تصمیم عجولانه خود از عنایات الهی و تدابیر حضرت امام(ره)و همت و پایمردی زنان و مردان سلحشور  وغیور ایران  اسلامی که  تربیت یافته اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت (ع) هستند؛ غفلت کردند. در آن سال ها مردم ایران  با  روحیه ای بر گرفته از مکتب اهل بیت (ع) هشت سال در برابر جنایات  دشمنان مقاومت و ایستادگی  کردند و در این نبرد نابرابر و دفاع جانانه ملت ایران نمی توان سهم زنان را کم یا نادیده گرفت .
 همان  طور که بنیان گذار انقلاب اسلامی خمینی کبیر  فداکاری بانوان در زمان جنگ  شگفت انگیز  توصف  کردند به راستی  زبان و قلم  از پرداختن به آن ناتوان است ، می دانیم که  زنان و مادران این سرزمین  روزهای آغازین جنگ ،سلاح در دست گرفتن پابه پای مردان خود در جنگ رودر رو با دشمن نقش آفرینی کردند.
نمونه های زیادی از شجاعت زنان در سراسر  دفاع هشت ساله در خاطر تاریخ دفاع مقدس به ثبت رسیده است . آنها در عرصه های مختلف حضوری چشم گیر داشتند ؛  هفت هزار نفر  از آنها که به مفام رفیع شهادت نایل گشته اند وجود زنان که ازجانبازان سرفراز زمان جنگ  هستند و حتی زنانی که طعم  اسارت را هم چشیده اند  خود گواه این امر است که زنان  هم در دوران دفاع مقدس حضوری فعال پرشور داشته اند .
از نمونه های  حضور هزارن مادر و زن شجاع ایرانی در دروان دفاع مقدس، خانم سیده زهرا حسینی است که و با توجه به شهادت اعضای خانواده و همچنین وجود ترکش  در بدنش  دفاع از سرزمین را وظیفه زن و مرد، کوچک و بزرگ می دانسته و در زمان جنگ حضور مستمرداشته است .
حضور پرشور زنان در همه صحنه ها به ویژه در امر پشتیبانی و امداد رسانی از زیباترین صحنه های حضور زنان در آن دوران بود . اکثر  زنان  در فعالیت های تدارکاتی پشت جبهه  و با شرکت در فعالیت های داوطلبانه و جمعی که در خانه ها و مساجد و جهت حمایت و پشتیبانی  از برادران خود در جبهه تشکیل  می دادند؛‌ به نوعی از رزمندگان حمایت و آنها را در فتح قلل پیروزی یاری می کردند.
از طرفی وظیفه خطیر تربیت فرزندان مبارز و نیروی انسانی مورد نیاز جبهه نبرد، ظهور و حضور فرماندهان  رزمندگان با ایمانی خدایی ، متعهد، شجاع  که خواب را  از چشمان دشمنان ما گرفته بود  بر عهده این مادران بود . رزمندگان و فرزندان امام خمینی از دامان همین زنان و مادران ایران  پرورش یافتند ؛ مادرانی با همه وابستگی و مشکلات زمان  جنگ  با از خود گذشتگی و ایثاری که داشتن  فرزندان و همسران خود را راهی  جبهه های نبرد می کردند و حتی شهادت و یا اسارت فرزندان و همسرانشان  باعث نمی شد ذره ای از آرمان و هدف خود  عقب نشینی کنند و حتی انان را برای ادامه مسیر راسخ تر  می کرد   و از همه مهم تر همسرانی که جای خالی پدر را در خانواده پر نموده و سر پرستی فرزندان شهید را بر عهد داشتن و درواقع زینب وار پرچم شهادت و ایثار را به دوش می کشیدند و امروز نیز آیه های مجسم ایثار و پیام آوران فرهنگ حماسه و شهادت  همچون ستاره ای بر آسمان ایران اسلامی می درخشند