سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لینک دوستان
درباره
سرباز.گمنام

این وبلاگ دوباره فعالیت خود را از سر می گیرد. تا کور شود هر آنکس که نتواند دید...

جستجو
صفحات مجزا
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی
<

دریافت کد آهنگ خاک سرخ

ابر برچسب ها

حضورزنان مبارزدرسیرتاریخ اسلام
بانگاهی عمیق به تاریخ اسلام میتوان به وضوح نقش آفرینی زنان را در همه صفحات آن مشاهده کرد. گاها نقش زنان درجریانات و وقایع مرتبط با اسلام آن قدر پررنگ است که با آن پیوند بلافصل خورده، بگونه ای که بیان آن بدون اذعان نقش زنان باعث نقص در بیان آن موضوع یا جریان میشود.
علیرضا مالمیر - نویسنده و کارشناس طنین یاس
اساسا حضور زنان در تمامی عرصه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اسلام دارای یک پیام  مهم و اساسی است و آن اینکه زنان در دین اسلام از جایگاه والایی برخوردارند واسلام نه تنها شرکت بانوان را در تمامی عرصه های مختلف زندگانی درسایه سار دین محدود نکرده بلکه در بسیاری از موارد وی را ملزم به حضور درصحنه هم کرده است که با نگاهی به احکام شرعی از قبیل وجوب دفاع و جهاد می توان گواه آن را به دست آورد. در قبل از طلوع اسلام زن در هیچ یک از جوامع آن روزگار نه تنها جایگاهی نداشت بلکه مورد بی رحمی و هجمه هم قرارمی گرفت.

 

زنان و بیداری اسلامی

 

از زنده به گورکردن دختران درعربستان گرفته تا وضع مقررات سخت و بعضا توام با خشونت برای زنان در ایران باستان خود مؤید این مطلب است که  نگاه به زن یک نگاه پست و کارکرد وی فقط جنبه بهره کشی جنسی و حتی از آزادی های اولیه هم محروم بوده است. در تاریخ پربار اسلام حضور زنان در کنار مردان و همراهی و همگامی آنان درصحنه های مختلف خود گواه این مدعاست. از همراهی حضرت خدیجه تا حضرت زهرا(سلام الله علیهما) در دفاع از همسران بزرگوارشان درپیشبرد اهداف متعالی اسلام و نقش حضرت زینب(س) در فرهنگ عاشورا را می توان برگ زرینی از حضور زنان درعرصه اجتماعی و سیاسی تاریخ اسلام قلمداد کرد. در دیدگاه اسلام همانطور که بیان شد حضور زن در امور اجتماعی مساله ای پذیرفته شده است. حتی زنانی مانند نسیبه، ام عطیه، سوده حمدانی در میان سپاهیان پیامبر و حضرت علی (ع) هم حضورداشتند همچنین درمورد قیام حضرت مهدی(عج) روایاتی مبنی بر حضور زنان در انقلاب جهانی ایشان داریم از آن جمله که امام صادق (ع) به مفضل می فرمایند: با حضرت قائم سیزده زن همراه است. سوال شد آنها چه کار میکنند؟ فرمودند: مجروحان را مداوا وبیماران را پرستاری می کنند؛ همانطور که زمان پیامبر چنین بوده.(اثبا ت الهداه) و اینکه امام باقر (ع) فرمودند: سوگند به خدا! سیصد و اندی مرد می آیند که میانشان پنجاه زن هستند. در مکه اجتماع میکنند بی آنکه قبلا وعده داده باشند. آمدنشان مانند ابرهای پاییزی است. (بحارالانوار/52)
می توان گفت باتوجه به سیره علوی و نبوی و روایات  حضور زن در حکومت حضرت ولی عصر (عج) و میان یاران ایشان امری مسلم است. ولی باید توجه داشت که یاری رساندن زنان به حضرت منحصر به جبهه جنگ نیست ؛ بلکه  عرصه هایی چون فرهنگ و سیاست ، امور اجتماعی و تربیتی را نیز در بر میگیرد. این موضوع درحالی بیان می شود که در دیگر ادیان چنین نقش مهمی برای زنان در حیات آن مکتب دیده نشده و هیچ مکتبی هم چنین ادعائی ندارد و حتی برای زن نقش منفی هم در نظر گرفته شده است به طور مثال درآموزه های تحریف شده مسیحیت قرون وسطی به زن با چشم عنصر گناه نگریسته می شده است و عدم داشتن همسر برای حضرت مسیح(ع) را گناه آلود بودن زن تصور می کردند که حتی در همین دوران هم نقش زن در مکاتب غربی نقشی تصنعی و بادیده کالائی بودن آن همراه است که با نگاهی هر چند گذرا می توان به مصادیق آن در دنیای مدرن امروزی رسید. از تبلیغات شبکه های ماهواره ای تا استفاده ابزاری از زنان برای جلب توجه مخاطبین این گونه شبکه ها و از این دست موارد گویای نگرش سخیف به زنان در جوامع غربی است.
زنان؛ طلایه داران انقلاب اسلامی درایران
با نگاهی به سیر انقلاب اسلامی، در می یابیم زنان همواره حضوری ثابت در مراسم عزاداری حماسه ی عاشورا داشتند و با وجود مخاطرات احتمالی که مبارزه ی علنی آشکار در انتظار آنان بود با اطمینان وارد میدان مبارزه شدند . از طرف دیگر مردان نیز که خود را وامدار پیام رسان نهضت کربلا می دانستند ، با درک این موضوع که زنان و دختران آنان از اهل بیت پیامبر برتر و عزیز تر نیستند ، با آرامش خاطر با این مسئله روبرو شدند و در صحنه مبارزه حضور می یافتند. علت این امر هم مقایسه دستگاه طاغوت با حکومت یزید توسط امام خمینی(ره) بود که این خود باعث پذیرش این دیدگاه توسط مردم جامعه می شد. از نکات خیلی مهم در فرآیند انقلاب اسلامی حضور چشمگیر همه اقشار جامعه در مسیر آن بود که در این بین نقش زنان پررنگ تر جلوه می نمود.
حضور زنان در راهپیمائی ها که تا قبل از آن و طبق فتاوای مراجع وقت حضور زن با اذن شوهر در عرصه های بیرون از منزل مجاز شمرده می شد ولی برای اولین بار ازسوی حضرت امام(ره) از همه اقشار برای شرکت در تظاهرات دعوت به عمل آمد و در این بین امام خمینی (ره) به انتخاب زنان در این عرصه توجه و این امر را به بینش و اگاهی و انتخاب خود زنان واگذار کرد. در انقلاب اسلامی ایران تفکر فرا جنسیتی به طور کامل موج میزد و زنان پا به پا و دوشادوش مردان در همه صحنه ها که لازم بود شرکت می کردند و محدود به یک جنسیت خاص نبود و این خود از نقاط قوت انقلاب اسلامی است که انقلاب را متعلق به قشر یا گروه خاصی نمی داند و همه در آن نقش دارند و به یک اندازه سهیم هستند. به عنوان مثال در انقلاب فرانسه که به عنصر برادری تاکید داشت تنها شهروند مرد و آن هم مرد سفید پوست و صاحب سرمایه را واجد حقوق مدنی می دانستند . این تحول فکری و روحی بزرگی که نصیب زنان شد، موهبت الهی بود که امام خمینی(ره) بارها از آن به بزرگی یادکرده و آن را افتخار بزرگ ملت ایران دانسته و فرمودند:



»من در جامعه زنها یک جورتحول عجیبی می بینم که بیشتر از تحولی است که در مردها پیدا شده (است).» ودرجای دیگری فرمودند:  «بانوان ایرانی در قم و بلاد دیگر در این پیروزی پیشقدم هستند.» امام (ره) به این نکته اشاره فرموده اند: «زنان مردان را تشجیع کردند، مردم ما مرهون شجاعت زنان شیردل هستند.»
 همچنین ایشان با اظهاراتی از قبیل زنان را قوت قلب دهندگان و تشویق کنندگان مردان در صحنه های بحرانی انقلاب معرفی می نمایند.
آری حضور زنان در عرصه های گوناگون نهضت انقلاب اسلامی ایران حضوری مقتدرانه و فعالانه بوده است که با تورقی به کتاب تاریخ انقلاب اسلامی می توان پی به این حضور برد. بانوان مجاهدی که در کنار همسران و پدرانشان به نقش آفرینی در عرصه انقلاب پرداختند و به علت این نقش آفرینی توسط دستگاه حاکمه زندانی، شکنجه و به شهادت رسیدند تا نهال انقلاب به ثمر برسد. ناگفته نماند که نقش بانوان در انقلاب صرفا محدود به جریان انقلاب نبود بلکه حضور چشمگیر زنان و دختران در عرصه دفاع مقدس و جنگ تحمیلی مثال زدنی وبی بدیل جلوه می کند که اذعان به این موارد تنها گوشه ای از مجاهدتهای زنان در عرصه دفاع از انقلاب و ارزشهای آن است.







بسم الله ... 
 
حضرت امام خامنه ای(حفظه الله): شکى نیست که بر اساس حقایقى که خداى متعال تقدیر کرده است، خاورمیانه‌ى جدید شکل خواهد گرفت و این خاورمیانه، خاورمیانه‌ى اسلام خواهد بود
انقلاب اسلامی با تکیه بر قدرت نرم خود که برگرفته از اندیشه، فرهنگ و تفکر اصیل اسلامی است، تغییرات و تحولات اساسی در ساختار و کارکرد نظام بین الملل و رفتار ملت های جهان به وجود آورد و با به چالش کشیدن نظم بین الملل و قواعد حاکم بر آن، نشان داد که لیبرالیسم و سوسیالیسم هر دو در جهت تسلط بر ملت های جهان عملکرده و ماهیت هردوی آنها سلطه جویانه و مادیگرایانه است.

علیرضا مالمیر - کارشناس و نویسنده طنین یاس
با پیروزی انقلاب اسلامی درایران به رهبری حضرت امام (ره)شاید کمتر کسی به این موضوع می اندیشید که درآینده ایدئولوژی وجریان انقلاب تبدیل به خیزش درکشورهای مسلمان منطقه که حکام دیکتاتور برآنها مسط بودند شود.وبرای اولین باراین نکته اززبان حضرت امام(ره)بیان گردید که ایشان نسبت به صدورانقلاب به خارج ازمرزهای ایران تاکید می فرمودندوهمواره براین موضوع اذعان داشتند که صدورانقلاب درآینده محقق خواهد شد.شاید این مسئله درآن موقع برای برخی قابل هضمنبودوبرداشت ناقصی  ازاین موضوع داشتندوتصورمیکردند صدورانقلاب به خارج ازمرزها با استفاده ازقدرت نظامی وسخت افزاری صورت خواهد پذیرفت.اما ذکراین نکته که کشوری مانند ایران درابتدای انقلاب  حتی نیروی نظامی منسجمی نداشت و خود درگیر مسائل و کشمکش های سیاسی داخلی و جنگ تحمیلی پیش آمده بود چگونه می توانست انقلاب خویش را با تکیه بر قدرت نظامی صادر کند؟
پر واضح است صدور انقلابی که مد نظر حضرت امام (ره) بود اقدامات فکری  و تبلیغی و نرم افزارانه وفعالیتهای مناسب فرهنگی برای تاثیر گذاشتن برموازنه  قدرت های سیاسی  خارج ازایران بودکه حال بعد ازگذشت سی سال از انقلاب اسلامی تفکر وفرهنگ برگرفته از مبانی اصیل انقلاب اسلامی در ایران این آینده نگری و این باور قلبی حضرت امام (ره) و دوستداران و مخلصین واقعی انقلاب اسلامی در منطقه قابل ملاحظه و مشاهده است.
خیزش ها و قیام های مردمی که در کشورهای مسلمان منطقه در حال  شکل گیری و بعضا به بار نشسته خود موید این مطلب است.
با نگاهی به خواسته های مردم این کشورها در تغییر حاکمیت استبداد به حکومت اسلامی می توان نسیم تفکر  انقلاب اسلامی ایران را از آن  استشمام کرد که به عقیده  بعضی صاحب نظران از آن به عنوان بهار عربی یا بیداری اسلامی یاد می کنند.
بهار عربی یا بیداری اسلامی به انقلاب ها وخیزش ها و اعتراضات در جنوب غربی اسیا و شمال افریقا در سال های بین  2010 تا 2012 میلادی گفته می شود که این اعتراضات بدان سبب که در کشورهای عرب مسلمان در حال پیگیری است با عنوان بهار عربی هم یاد می‌شود. فرایندبی‌سابقه و در حال جریان از قیام ها و راهپیمائی ها و اعتراضات در کشورهای عمدتاً عرب‌نشین شمال افریقا و  خاورمیانه شامل کشورهائی مانند  تونس، لیبی، مصر، یمن، بحرین و قسمتی ازع0ربستان سعودی است .غالب مخالفان در کشورهای عربی شعار(الشعب یرید اسقاط النظام) یعنی «مردم خواهان برکناری رژیم هستند» سر می‌دهند. در موضوع بیداری اسلامی به مانند انقلاب اسلامی ایران نقش زنان ازهمه بیشتر وپررنگ تر است. شرکت گسترده زنان ودختران محجبه درراهپیمائی های گسترده درشهرهای مصرویمن وبحرین همگام با مردان ، انزوای زن مسلمان را که براساس گفتمان غرب مطرح می شود فاقد پایه و اساس قلمداد می کند.

زنان مصری علاوه برحضور درخیابان ها و اعتراض به سیستم استبدادی و دست نشانده غربی، با بکارگیری فناوری های جدید ارتباطی، بویژه اینترنت در به ثمر رساندن انقلاب ، کمک شایانی کردند و حتی گاهی مدیریت فعالیت های این انقلاب ها در عرصه مجازی را برعهده گرفتند . چنانکه "اسما محفوظ" دختر جوان مصری با انتشار فیلمی برروی صفحه شخصی وبلاگ خود در اینترنت مردم را به قیام و انتفاضه علیه دولت دعوت کرد و با لحن حماسی از مردان و زنان مصری خواست تا برای تحقق حقوق مدنی و کرامت انسانی خود به خیابان ها بریزند. خانم "توکل کرمان " فعال در حوزه زنان در یمن و رهبر زنان شرکت کننده دراعتراضات اخیر در مورد حضور زنان در این بیداری اسلامی می گوید :" زنان مسلمان عرب نقش بزرگ ، موثر و تاریخی را بازی می کنند . زنان در تونس ، یمن و لیبی نه تنها در صحنه انقلاب حاضر هستند ، بلکه گاهی شعله اعتراض به دست آنها افروخته می شود ." وی در ادامه با تحلیلی دقیق می گوید : " درحالی که هدف اول و مهم همه انقلاب ها سقوط نظام مستبد سیاسی است ، زنان پیش از ورود به این مرحله در انقلاب علیه آداب و رسوم عرفی و فاقد پایه واساس دینی پیروز شده و سپس به ایفای نقش خود در انقلاب بعدی که همان انقلاب سیاسی است ، پرداختند ."
در بحرین نیز انبوهی از زنان محجبه مسلمان در کنار دیگر هموطنان خود ، خواستار سرنگونی خاندان آل خلیفه هستند . بیداری اسلامی در زنان بحرینی نشانگر آگاهی آنان درباره نقش موثرو سرنوشت ساز خود در اصلاح جامعه خویش است . از جمله زنان برجسته ای که دراین بیداری اسلامی علیه دولت آل خلیفه خروشیده است ؛ خانم " آیات القرمزی " است . آیات القرمزی دختر 20 ساله بحرینی و دانشجوی دانشکده تربیت معلم در بحرین است . وی بواسطه سرودن شعرهایی که برعلیه آل خلیفه سرائیده ، معروف و شناخته شده است . او دریکی از تجمعات در 23 فوریه 2011 ، شعری انقلابی برضد آل خلیفه سرود که بخاطر آن دستگیر شد .

مضمون شعر او چنین است : " ما زندگی در قصر را نمی خواهیم و هوای ریاست هم در سر نداریم .ما مردمانی هستیم که ذلت و بدبختی را از بین خواهیم برد. ما انسانهایی هستیم که بدون اعمال خشونت ، ظلم را از اساس ، ریشه کن خواهیم کرد ؛ چرا که نمی خواهیم مردم در ضعف و بیچارگی خود باقی بمانند .
"زنان مسلمان بحرینی با عزم، اراده، و ایمان کامل به خداوند و اصول خود؛ کارهای ناممکنی را در میدان اللؤلؤه انجام دادند. زنان بحرینی به فرزندانشان کفن پوشانده، آنها را قرآن به دست، راهی خیابان ها کردند. زن بحرینی فرزندانش را به خروج تشویق کرده و آنها را از بازگشت از اصولشان منع می کنند. هم اکنون ده ها زن بحرینی در بازداشت بسر می برند که تاکنون از سرنوشت بسیاری از آنها خبری نیست . بر اساس آمار اعلام شده توسط جمعیت الوفاق بحرین ، هنوز 11 پزشک زن در بازداشت به سرمی برند که نخستین آنها دکتر " ندا ضیف " است که از زمان بازداشت در 29 مارس گذشته تا کنون از او خبری نیست.علاوه  بر این تهدید و تجاوز به زنان و حریم خانواده ها توسط حکام دیکتاتور منطقه به جهت تضعیف پایه های قیام مردم هم متاسفانه صورت می پذیرد و آنها این موضوع را درک کرده اند که اگر می خواهند قلب قیام ها را هدف قرار بدهند می بایست از گذرگاه زنان عبور کنند و با تهدید عفت و حریم این قشر بنیان راهپیماهی ها و تظاهرات و مبارزه مردان را از بین ببرند و موجبات از هم فروپاشی اتحاد مبارزان را فراهم آورند. که البته تلاش بیهوده و عبثی است زیرا نمونه اجرا شده آن را در انقلاب لیبی و توسط نظامیان قذافی مشاهده کردیم که بیش از صدها زن توسط این مزدوران هتک حرمت شدند ولی این کار درروند انقلاب در لیبی نه تنها تاثیر نگذاشت که باعث فروزان تر شدن آتش خشم ملت لیبی را فراهم آورد.
در یمن هم زنان محجبه و جوان در خیابان های امان و شهرهای دیگر با شرکت در تظاهرات شعار اسقاط النظام  را علیه حکومت سی واندی ساله عبدالله صالح سر می دهند و نکته قابل توجه اینکه در این تجمعات حضور زنان در برخی شهرها به مراتب بیشتر از مردان است. در تظاهرات پراکنده و خودجوش در برخی نقاط عربستان سعودی مانند قطیف آن هم در نظامی که سابقه و تجربه این موارد در انجا مطرح نبوده خود  گواه این مدعاست که موج  بیداری اسلامی روز به روز در حال تلاطمی است که با هر حرکت خود حکام خودکامه را پس می زند.
با نگاهی به وضعیت سیاسی اجتماعی این کشورها تا قبل از فراگیر شدن و آغاز این موج در منطقه به وضوح نقض حقوق فردی و اجتماعی مردم و به خصوص زنان در منطقه مشهود بود  به طوری که به زنان حتی اجازه رانندگی درخیابان را نمی دادند و در هیچ گونه مشارکت مدنی و انتخابات زنان حق شرکت نداشتند و از داشتن آزادی های مشروع هم محروم بودند و از خواسته های مهم  زنان مبارز و انقلابی، احترام گذاشتن و مشروع دانستن مشارکت زنان در عرصه حیات سیاسی و اجتماعی کشورشان در چارچوب قوانین اسلام است.خواسته ای که برای اولین بار در منطقه توسط انقلاب اسلامی ایران و تفکر پویای حاکم بر آن احیا و به منصه ظهور و بروز گذاشته شد.
انقلابی که می توان گفت: بستر فرهنگی و اجتماعی مشارکت زنان، الگوی فرهنگی صحنه کربلا بود. صحنه ای که اگر حضرت زینب(س) در آن حضور نداشت ممکن بود ماجرای شکست و قیام امام حسین (ع) رنگ واقعی به خود بگیرد و مسیر و هدف نهضت جور دیگری به امت اسلامی معرفی شود. زنان مسلمان در  انقلاب اسلامی شخصیت و هویت خویش را یافتند و به مقام و منزلت والای خویش پی بردند و بینش سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پیدا کردند.







رمز شب لطفا  







الهی..........


از سرگشتگی های دنیا و روز گار


خسته و دل نگرانم


می خواهم دیوار های فاصله را کنار بزنم


چرا که به این ایمان و باور رسیده ام که هیچ کس


جز تو فریاد رسم نیست


و نزدیکتر از تو به من وجود ندارد


پس جوانه های یادت را


با اشک ندامت چشمانم


دوباره شکوفا میکنم


امیدوارم  که پذیرا باشی...............







خشم آسمان

کاش........

کاش آسمان حرف کویر را می فهمید و اشک خود را نثار گونه های خشک او می کرد

کاش واژ? حقیقت آنقدر با لبها صمیمی بود که برای بیان کردنش به شهامت نیازی نبود

کاش دلها آنقدر خالص بودند که دعاها قبل از پایین آمدن دستها مستجاب می شد

کاش شمع حقیقت محبت را در تقلای بال و پر پروانه می دید و او را باور می کرد

کاش مهتاب با کوچه های باریک شب آشناتر بود

کاش بهار آنقدر مهربان بود که باغ را بدست خزان نمی سپرد

کاش فریادها آنقدر بی صدا بودند که حرمت سکوت را نمی شکست

کاش در قاموس غصه ها شکوه لبخند در معنی داغ اشک گم نمی شد و بالاخره

کاش کاش.....................







الهی ،

ای ماندگار ، ای ماندنی ترین عشق ،

ای یکتا یاور ، ای باعث بزرگی ای بزرگ ،
ای جدا از من و با من!

ای بی نیاز از من و دوستدار من!

باران دیدگانمان میل تو را دارند،

پس چه زیباست با آسمان آبی رحمت....

                                                                                                                                          رحمت تو همراز شدن.....







بسم الله ...
چندصباحی است که تیتر ومحتوای اکثررسانه ها وخبرگزاری های داخلی به اخبار فعالیتها وکارهای سخیف بازیگرزن نه چندان با سابقه سینمای ایران، گلشیفته فراهانی اختصاص پیداکرده است؛ به نوعی که اگر کسی اطلاعی از عملکرد های وی نداشته باشد با جستجوی کوتاهی در فضای مجازی  پی به رفتار شنیع و مفتضحانه او خواهدبرد. بازیگری که با کارهای جنجالی خود کانون


توجه منتقدان و موافقان چه در عرصه هنر و سینما و چه در پهنه جامعه شده است. ایشان در مصاحبه های خود بارها اذعان داشته که من از حجاب متنفرم و تمامی کارهایم را با آگاهی انجام می دهم. ,ی که متولد  19تیر1362 است با بازی در فیلم "میم مثل مادر" به شهرت رسید که وی پس از خروج از ایران و ایفای نقش های دست چندم در سینمای هالیوود اینک درجنجالی ترین فیلم خود یعنی "سنگ صبور" که به روسپی افغان مشهور است و یک نویسنده افغانی به نام" عتیق رحیمی" فیلمنامه آن را نگاشته نقش یک روسپپی را ایفا و خود را نماد به اصطلاح زن افغان معرفی و اعلام می کند که دیگر تسبیح را با یادخدا نخواهد چرخاند!
علیرضا مالمیر - نویسنده طنین یاس
 گلشیفته و باتلاقی به نام هالیوود
وی که در دو سه سال اخیر از کشور خارج و خود را به دامن سینمای هالیوود انداخته است در سلسله اقداماتی متاسفانه  پرده از عقده های روانی خویش برداشته و با انتشار تصاویر مبتذل و سخیفش خود را تبدیل به یک پیاده نظام تمام  و کمال برای مدیران و صحنه گردانان اصلی سینمای هالیوود کرده است و موضوع خروج از ایران  منجر به اظهار نظرهائی در مورد وی شد. عده ای از بازیگران با تبریک به وی بخاطر این رشد چشمگیر برایش هورا کشیده و به علت اینکه این مرغ سعادت به انان روی نیاورده ازعمق وجود آه جانکاهی می کشند و او را فردی موفق در عرصه سینما می پندارند. اما در این طرف قضیه بودند عده ای از هنرمندان متعهد کشور که از پشت پرده این پیشرفت پوشالی اطلاع کافی و وافی داشته و دارند و آینده ای ناموفق و نه چندان روشن برای وی پیش بینی می کردند و دست آخر هم شد آنچه که نباید می شد و کار به جائی رسید که حال برای ادامه حیات در سینما هالیوودی تن به هر کاری و نقشی می دهد تا از این گردونه خارج نشود تا جائی که در فیلم های متعدد از جمله آخرین فیلمش رذیلت بارزترین صحنه هارا در بدترین لوکیشن ها به نمایش گذاشت.

علیرضا مالمیر - نویسنده طنین یاس
 گلشیفته و باتلاقی به نام هالیوود
وی که در دو سه سال اخیر از کشور خارج و خود را به دامن سینمای هالیوود انداخته است در سلسله اقداماتی متاسفانه  پرده از عقده های روانی خویش برداشته و با انتشار تصاویر مبتذل و سخیفش خود را تبدیل به یک پیاده نظام تمام  و کمال برای مدیران و صحنه گردانان اصلی سینمای هالیوود کرده است و موضوع خروج از ایران  منجر به اظهار نظرهائی در مورد وی شد. عده ای از بازیگران با تبریک به وی بخاطر این رشد چشمگیر برایش هورا کشیده و به علت اینکه این مرغ سعادت به انان روی نیاورده ازعمق وجود آه جانکاهی می کشند و او را فردی موفق در عرصه سینما می پندارند. اما در این طرف قضیه بودند عده ای از هنرمندان متعهد کشور که از پشت پرده این پیشرفت پوشالی اطلاع کافی و وافی داشته و دارند و آینده ای ناموفق و نه چندان روشن برای وی پیش بینی می کردند و دست آخر هم شد آنچه که نباید می شد و کار به جائی رسید که حال برای ادامه حیات در سینما هالیوودی تن به هر کاری و نقشی می دهد تا از این گردونه خارج نشود تا جائی که در فیلم های متعدد از جمله آخرین فیلمش رذیلت بارزترین صحنه هارا در بدترین لوکیشن ها به نمایش گذاشت.

 

پر واضح است که "گلشیفته" نه اولین و نه آخرین بازیگری  است که هالیوود و غرب برایشان کعبه آمال است بلکه پیشتر بودند بازیگران سینمای قبل از انقلاب که با فرار از کشور بعد از سی و اندی هنوز در حسرت دیدار از ایران اه حسرت می کشند و نه رویی برایشان مانده و نه امیدی به بازگشت دارند . در این دوران هم هستند کسانی مانند "مینا لاکانی" و "محمدحسینی" که در کشور با هزینه بیت المال و رسانه جامعه اسلامی رشد کرده و به معروفیت نسبی رسیدند و یکباره به سان آفتاب پرستان تغییر رنگ داده و در رسانه های دشمن این ملت مانند عروسکان خیمه شب بازی در دست رسانه های تحت سیطره صهیونیزم جهانی به ایفای نقش می پردازند. رسانه هائی که بزرگترین هدفشان در کنار مبارزه تبلیغاتی با جمهوری اسلامی ایران  تحت الشعاع قرار دادن هنر متعالی انقلاب اسلامی  است و در این بین نقش بازیگران و کارگردانانی که با یک خرس طلائی و سیمرغ بلورین و جایزه جشنواره کن تمام عزت و حیثیت حرفه ای نه تنها خودشان بلکه هنراسلامی-ایرانی را چوب حراج می زنند از همه پررنگ تراست. اینگونه مسائل و استفاده ابزاری از یک هنرپیشه  ایرانی زن در غرب برای جامعه متعهد هنرمندان ایران که در تلاشند نواقص و واماندگی های سینمای مبتذل قبل از انقلاب را که به زن نگاه ابزاری داشت را بازسازی کنند و به آن نقطه از پیشرفت برسانند که تعالی هنر در آن موج بزند حامل یک یک پیام مهم است و آن اینکه ابتذال اوج پیشرفت یک هنر مانند سینماست و غایت رشد و فتح قله معروفیت و کمال همین راه سخیف و بدون روح است که فوق العاده انتزاعی و تصنعی است و برای این هدف می بایست امثال گلشیفته ها قربانی شوند تا این راهشان که البته راه بی مقصدی است طی شود.
جستجوی نام و نشان در کوچه های بی اعتباری
پر واضح است که "گلشیفته" نماد اصالت زن ایرانی نیست و نمی تواند باشد زیرا  کارکرد بانوی ایرانی در قاموس حقیری مانند وی نمی گنجد که بخواهند او را آئینه تمام نمای زن ایرانی معرفی کنند.
زیرا بانوی مسلمان متعهد ایرانی هیچگاه ازحجاب خود نفرت ندارد بلکه به ان میبالد.آن چه مورد انتظار است این که شخصیتی مانند وی نه تنها معرف جامعه متعهد هنری کشورمان نیست ، نبوده و نخواهدبود بلکه موجب سرافکندگی این قشر راهم در بر داشته است به طوری که بارها ازسوی اهالی هنرسینما و تئاتر مورد عتاب قرار گرفته و همانطور که افرادی در غالب هنرمندهای خود پنداشته اما پوشالی با عملکرد بد خویش زحمات اساتید و متولیان این حوزه از هنر را نادیده می گیرند و با پشت پا زدن به همه تلاش ها ومحبوبیت ها برای خودشان شخصیت کاذب هنری می سازند؛ هنرمندان متعهدی هم وجود دارند که برای اعتلای روح تعالی هنر اسلامی-ایرانی از هیچ کوششی فرو گذار نیستند و جایگاهشان همیشه در قلب مردم فهیم ایران و بلکه تاریخ پرشکوه این کشور ثبت و ضبط خواهدشد و چه پسندیده و شایسته است که شخصیت پوشالی اینچنین افرادی که از فرط حقارت روی به دریوزگی دشمن ملتشان کشیده اند را به حال خود وانهاده و دیگر توجهی به رفتار و کردارشان نداشته باشیم تا به توهم خود بزرگ بینی دچار نشوند و از خود شخصیت قهرمان پنداری نسازند که وادادگیشان به غرب وحشی در گذرزمان نه چندان دور آنها را در خود ذوب می کند .به طوری که هیچ یاد و نامی از آنان برجای نخواهد ماند و حالا این سوال مطرح می شود که ضرورت پیگیری اخبار مربوط به وی چه نفع وسودی برای جامعه خواهد داشت؟ قدر مسلم بهتر آن است به جای پرداختن به موضوعات کم اهمیت و دست چندمی از این دست که مانندجامه پوسیده و زخم ملتهب هر آن با اشارتی دهان باز می کند و خوراک تبلیغات منفی  می شود بهتر است به مسائل و موارد با اهمیتی که نقش مهم و تاثیرگذاری در زندگی فرهنگی و اجتماعی مردم دارد و باعث شکوفا و بارور شدن فرهنگ در جامعه می شود پرداخته و موارد اصلی را فدای مقولات فرعی نکنیم.

 

 







حجاب امری است فطری . به این معنی که خداوند گرایش به پوشیدگی را در ذات و سرشت  تمام انسان ها  قرار داده است . اما این حجاب در فرهنگ ها ، آداب سنن ، ایدئولوژی هایی که در بستر زمان ایجاد شده متفاوت است . اما حجاب از دید مذهب در نگاه ادیان الهی تا به امروز دارای شرف و نوعی حرمت خاص  بوده نو است ما متأسفانه  به اصطلاح با پیشرفت های بشری کم رنگ شده و گاها به دست فراموشی سپرده شده است .

  راضیه ترکمن - نویسنده طنین یاس 


این اتفاق نامبارک در بسیاری از کشورها و سرزمین ها انحطاط اخلاقی و آسیب های جبران ناپذیر اجتماعی و از هم گسیختگی خانوادگی به همراه داشته است به طوری که اکنون به طور مشهودی متوجه تغییر نگرش ساختار فرهنگی بیشترین قشر اینگونه جوامع را در جدا کردن مدارس و صف های اتوبوس و واگن های قطار زن و مرد دید .
ولی متأسفانه می توان گفت در کشور ما بنا بر تهاجم یا بهتر است بگویم شبیه خون فرهنگی ما در عقب گردی کاملا عجیب و غریب در قالب بدحجابی و بد پوششی به سوی نگرشی و عملکردی گام برمی داریم که سایر جوامع از آن تا حد زیادی رویگردان شده اند .
در این یادداشت کوتاه سعی داریم به بررسی عواملی بپردازیم که باعث رشد  بد حجاب ،بی حجابی ،در جامعه ما شده است .
به نظر می رسد علاوه بر مسائلی مانند تهاجم فرهنگی و کارکرد بنگاه های فرهنگ ساز غربی و غیر اسلامی این معضل مولد و کارکرد نامتناسب  و متضاد برخی دستگاه ها و نهاد ها می باشد و  نداشتن برنامه های فرهنگی متناسب با شرایط کنونی جامعه ،به تشدید این امر دامن زده است .
به درستی می توان ادعا کرد که مهمترین نقش و وظیفه محوری در این پازل را نهاد خانواده ایفا می کند . چرا که  اساس رفتار و عملکرد فرزندان و برخورد انها با مضامین، مفاهیم و فرهنگ ها و خرده فرهنگ های هر جامعه ای به نحوه تربیت و رفتار والدین آنها گره خورده است .
خانواده ای را در نظر بگیرید که  فرزند دختر یا پسر خود را حتی در سنین کم ، با پوششی زیبا و موقر اما پوشیده در انزار عموم بیرون می برد؛ قطعا در این خانواده مورد مثال؛ پذیرش حجاب و پوشیدگی در سنین بالاتر راح تر و با میل و رغبت بیشتری صورت می پذیرد تا خانوادهای که کودک خود را با لباسی که فقط می شود آن را در  مهمانی های رسمی زنانه  پوشید، بیرون می آورند ! قطعا نباید از آن کودک  انتظار داشت  که  چند سال آینده با رعایت پوشش مناسب  با عرف و قوانین جامعه اسلامی در جامعه حضور داشته باشد .
از طرف دیگر رسانه ما در امر حجاب شعار هایش با عملکردش  متناسب و هماهنگ نیست , در واقع می توان گفت : عملکرد صدا و سیما مانند دو خط موازی جدا از هم است که هرگز نمی تواند نقطه مشترکی  داشته و  به سر منزل مقصود برسد  .
 همیشه شاهد این تراژدی بوده ایم که در فیلم نامه ها نقش  اکثرا خانم های محجبه ؛   زنانی از طبقه پایین  جامعه، باتحصیلات کم، درگیر با انواع معضلات و مشکلات  تعریف شده است که این خود می تواند نوعی اطلاع رسانی غلط به جامعه بخصوص نسل جوان باشد که حجاب کامل و منحصرا چادر مخصوص قشری آسیب پذیر فرهنگی و مادی جامعه است . متأسفانه هرگز در  فیلم های سیما و برنامه های گوناگون ما یک بانوی  محجبه موفق و.. دیده نشده است که بتوان از آن به عنوان یک الگوی ملی یاد کرد .
بد تر از آن هم بازیگران این گونه نقش ها هستند که در دنیای واقعی در جامعه بعد از بازی کردن یک نقش معنوی و یا عهده دار شدن نقش یکی از زنان محجبه و تأثیرگذار با پوششی عجیب در سطح شهر و مراکز عمومی دیده می شوند . مثل بازی کردن در نقش همسر یک شهید معروف یا بازی کردن در نقش یک زن مجاهد و یا عالمه ...
در  ابن چند روز اخیر هم که اخباری از تذکرات نیروی انتظامی به بازیگران و هنرمندان زن در رعایت حجاب و نوع برخورد این هنرمندان !! با ضابطان فرهنگ حجاب شده است؛ می توان به این نتیجه رسید که هنرمندان ما در قالب هنجار شکنی های اجتماعی خود را تافته ای جدا بافته از جامعه می دانند . این هم ثمره نگاه جامعه سینمایی و تلویزیونی به گروه هنرمندان است که باید برای آن فکری کرد.
در تبیین این گونه اتفاقات و به طور کلی عدم نتیجه گیری قابل قبول در نهادینه کردن حجاب اسلامی در جامعه می توان گفت :تمام سازمان ها در کنار هم در دو جبهه نرم و قهریه وارد عمل شده اند که نقش نیروی انتظامی در برخورد سخت و قانونی بارز و مشخص تر است .
برخی معتقد  هستند  گشت های ارشادی که از سر بی برنامگی و رفع تکلیف برعهد نیروی انتظامی گذاشته شده نیروی که باتوجه به  گسترش شهرنشینی  مسئولیت و وظایف مهمی دیگری را هم باید انجام دهد و برخورد با یک مسئله اجتماعی  و فرهنگی آن هم توسط یک نیروی انتظامی جای سوال دارد .
در حالیکه به نظر می رسد؛ منصفانه نیست نوک پیکان حملات  را سوی نیروی انتظامی  نشانه گرفت.] انها به وظیفه محوله خود عمل می کنند (البته در برخی موارد به علت عدم آموزش  نیروی های گشت ارشاد  انتقادی های برانها  وارد دانست که هزینه زیاد و تبلیغات منفی را به این ارگان در سطح جامعه وارد می کند ) اما باید به  سازمان عریض و طویلی به نام سازمان جوانان اشاره کرد که  مثل قارچ خود روی عمل می کند چرا که با گذشت زمان باز هم  متوجه  نشدیم به چه هدفی ایجاد و بعد  هم ادغام شد و بودجه ای که صرف ان سازمان محترم گردید به کجا رسید!!
شاید اگر بودجه این سازمان ؛ صرف حمایت از تولید و طراحی پوشش ملی ایرانی و ایجاد نمایشگاه های مد و لباس د ر تمام شهر ها می شد، نتیجه بهتری می گرفتیم .
خلاصه مبارزه با مسئله بد حجابی با نوشتن یک یا چند یادداشت که همگی به دنبال مقصر هستند حل نخواهد شد . نخستین ماه تابستان به نیمه رسیده است و انواع مانتوهای کوتاه و قد و نیم قد ، کفش هایی که معلوم نیست از چند جهت راه تهویه هوا دارند !شلوارهایی که برای خنک کردن پاها کوتاه شدنشان عقل را ضابع می کند که این شلوار است یا شلوراک و بالاخره خیلی از آرایش های عجیب با شال های کوتاه جهت ریزش نکردن مو می تواند چهره شهرها بخصوص کلان شهرها را از این هم که هست ؛ بی بندوبار تر کند که باید مسئولان و صاحب نظران این عرصه وارد میدان شده کاری از پیش ببرند چرا که ما مطبوعاتی ها به عنوان چشم بینای جامعه نه اینکه فقط مشکلات را ببینیم بلکه زورمان بیشتر از گفتن و گفتن نمی رسد که هیچ جز قلم و هشدار دادن و بیدار کردن نداریم؛ که گویا چندان هم موفق نیستیم که خواب را می توان بیدار کرد اما فرد بیداری که خود را به خواب زده هرگز !







سلام دوستای خوبم به مناسب نیمه شعبان قالب وبلاگو عوض کردم انشالله بعد از میلاد باز به مدل قبل بر می گردونم

جهت ظهور و سلامتی جانشین بر حقش صلوات







گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

سلام بر تو؛ آن دم که از مشرق لایزال طالع می شوی تا سِرِّ خلقت آسمان و زمین باشی!

سلام بر تو که روز تجلی را بشارت دهنده ای و صبح خدا را، مژده!

سلام بر تو که اشراق ها را در نور دیده ای و جهان را در خلسه حضور خود، معلق گذارده ای؛

هر چند لحظه ای، نگاه ولایتت را بر این گستره محتاج، دریغ نخواهی داشت!

فردا، گل های نرگس در اولین تلألؤ خورشید بامدادی، خبر از شکفتن آخرین غنچه باغ امامت می دهند؛

آن که مبارکی قدومش، سرآغاز مساوات و عدل و دوستی در میان خلایق است.

گروه اینترنتی پرشین  استار | www.Persian-Star.org

ای زمین! دستانت را بگشای تا بی نهایت را در آغوش بگیری که قرآن، منتظر نزول اوست.

وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی اْلأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ

بوی خوش تو در کوچه های جان پیچیده است یا ابا صالح!

ماه از جمال نورانی تو، سر از آسمان خم کرده تا تماشایت کند.

زمین نیز مثل آسمان، دنبال آبی شدن و یک رنگی است
و تنها تویی که عبور نسیم های رحمت را در سیاه خانه دل ها میسر خواهی کرد.

طلوع کن ای ماه نیمه پیدا تا سلسله جنبانِ قلبمان، به دلخوشی یادت آرام گیرد

گروه اینترنتی  پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

زمین دلتنگ و مهدى بیقرار است‏
فلک شیدا، پریشان روزگار است‏

دلا، آدینه شد، دلبر نیامد
غروب انتظارم سر نیامد

همه دلها پر از آه و غم و درد
همه آلاله‏ها پژمرده و زرد

نفس‏ها خسته و در دل خموشند
فغانها بى‏صدا و پرخروشند

نه رنگى از عدالت، نى از صداقت‏
در و دیوار دارد نقش ظلمت‏

شده پرپر گل مهر و محبّت‏
همه دلها شده سرشار نفرت

شده شام یتیمان، ناله و اشک‏
برد هرکس به کاخ دیگرى رشک‏

شده پژمرده غنچه در چمنزار
بگشت آواره گل در کوى گلزار

نشسته دیو بر دلهاى خفته‏
همه جا بذر نومیدى شکفته‏

زده زنگار بر آئین و مذهب‏
دمى، رویى ز شادی نیست یا رب‏

به اشک چشم و مهر و ماه، سوگند
به آه و ناله دلهاى دربند

اگر نرگس ز هجرت زار زار است‏
شقایق تا قیامت داغدار است‏

گروه اینترنتی پرشین  استار | www.Persian-Star.orgگروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.orgگروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

نیمه شعبان؛ سالروز میلاد با سعادت یگانه منجی عالم بشریت، حضرت ولی عصر (عج)
بر منتظران، عدالت جویان و شیعیان راستین آن امام همام مبــــارک باد


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.orgگروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.orgگروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

کسی می آید از یک راه دور آهسته آهسته
شبی هم می کند زینجا عبور آهسته آهسته

غبار غربت از رخسار غمگین دور می سازد
و ما را می کند غرق سرور آهسته آهسته

دل دریایی ما را به دریا می برد روزی
به سان ماهی از جام بلور آهسته آهسته

ازین رخوت رهایی می دهد جانهای محزون را
درونها می شود پر شوق و شور آهسته آهسته

نسیم وحشت پاییز را قدری تحمل کن
بهار آید اگر باشی صبور آهسته آهسته

کسی می آید و می گیرد احساس خدایی را
ز انسانهای سرشار از غرور آهسته آهسته

فنا می گردد این تاریکی و محنت ز دنیامان
ز هر سو می دمد صدگونه نور آهسته آهسته

به سر می‌آید این دوران تلخ انتظار آخر
و ناجی می کند اینجا ظهور آهسته آهسته

ز الطاف خداوندی حضورش را تمنا کن
که او مردانه می یابد حضور آهسته آهسته


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net