عاطفه سمائی مسئول پژوهشکده مجازی عفاف و حجاب :
عمده آثار  ارائه شده در جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان از شأنیت مخاطب کودک برخوردار نبود // سینماگران ژانر کودک را به رسمیت نمی شناسند

پژوهشکده مجازی عفاف و حجاب ، نماینده سازمان بسیج جامعه زنان کشور از فیلم "بزرگ مرد کوچک " به تهیه کنندگی پروانه مرزبان در بخش "جلوگاه امید " بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان تقدیر کرد .
به گزارش طنین یاس ، عاطفه سمائی مسئول پژوهشکده عفاف و حجاب سازمان بسیج جامعه زنان کشور با اشاره به اینکه پژوهشکده عفاف و حجاب برای نخستین بار به دعوت بنیاد سینمایی فارابی در بخش داوران این جشنواره شرکت کرده بود ، اظهار داشت :  امسال در بخش  مسابقه 13 فیلم بلند به نمایش در آمد که در بخش "جلوگاه امید"‌،‌ فیلم " بزرگ مرد کوچک"  به تهیه کنندگی پروانه مرزبان با موضوع زندگی "شهید بهنام محمدی " از طرف پژوهشکده عفاف و حجاب متنخب و تقدیر شد .
وی با بیان اینکه در بخش "جلوگاه امید" نهادها و سازمان ها از منظر معیارها و علقه های خود فیلم های را بررسی و در نهایت یکی را متنخب اعلام می کنند؛  افزود : فلیم "بزرگ مرد کوچک " با  اغماض، نقص هایی که در زمینه های هنری و کارگردانی داشت به دلیل قرابتش با معیارهای ما که همان دربردارندگی ارزش انقلاب، گفتمان انقلاب ،‌مباحث اخلاقی و دینی و از مهم تر سنجش دوز و  غلظت عفاف و حجاب و حفظ شأنیت کودک بود ، انتخاب شد .
مسئول پژوهشکده مجازی عفاف و حجاب در ادامه ، ‌بحث سینمای کودک و نوجوان را از آن دست موضوعاتی برشمرد که در حوزه فرهنگ از طرف نهادهای ارزشی مورد غفت قرار گرفته است. وی  نوجوانی را  دوره ای بسیار تأثیرگذاری دانست که از آن به عنوان دروه گذار  در زندگی یاد می شود و تأکید کرد : سینمای کودک و نوجوان و ساخت فیلم در این ژانر می تواند در بستر سازی آینده ، تبیین و تعیین چشم انداز ها و علقه های دینی و ارزش در کودکان ، تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.
وی در خصوص اهمیت حضور نماینده بسیج جامعه زنان کشور در بسیت و ششمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان اظهار داشت : آنچه در جشنواره فیلم کودک و نوجوان رقم می خورد ، رخ دادها و اتفاقات فرهنگی سینمای یک سال در حوزه کودک و نوجوان است،‌ از این رو حضور ما در این جشنواره می تواند مبین اشراف اطلاعاتی ما در این حوزه و ادله ای محکم برای قوت نظر و دید روشنمان به موضوع سینمای کودک و نوجوان  باشد .
دکتر سمائی با اشاره به اینکه متأسفانه جشنواره فیلم کودک و نوجوان رو به افول است ، افزود : به نظر می رسد ، کارگرادانان و اصحاب سینما ژانر کودک و نوجوان را به رسمیت نمی شناسند و در ساخته های خود از بستر کودک و نوجوان به عنوان وسیله ای برای بیان دغدغه ها و مسائل سیاسیشان که فهم آنها برای کودکان ثقیل است استفاده می کنند .
وی ادامه داد متأسفانه در این جشنواره نیز عمده فیلم های ارائه شده  از شأنیت مخاطب کودک برخوردار نبودند، به عنوان مثال؛  قبیله فیلمی ضد ارزشی بود که با طرح مباحث شفاف جنسی،  فقط موجبات کنجکاوی بی مورد را برای کودک ایجاد می کرد.
دکتر سمائی اظهار داشت : معدود فیلم هایی مانند "مروارید" که به مباحث اقتصادی و نشان دادن فضای امید و نشاط و همراهی کودکان در گذران زندگی خانوادگی ، می پرداخت و یا  " بزرگ مرد کوچک " که رادمردی و شجاعت و غیرت ملی و حفظ خاک و ناموس را توسط یک کودک به تصویر کشده بود و  "‌گرداله و عمه غولی " فیلمی تمام موزیکال که  به شیطنت های یک پسربچه باهوش پرداخته بود ، شأنیت فیلم کودک را حفظ می کرد .
وی کاستی ها و خلاء موجود در سینما بخصوص سینمای کودک و نوجوان  را ناشی از مستضعف بودن سینماگران دانست و گفت :‌این فقر ناشی از نرسیدن و ندانستن ارزش ها است و باید با انتقال هنرمندانه ارزش های اسلامی و انقلابی از طریق نخبگان فرهنگی به اصحاب رسانه آن را جبران کرد تا رسانه بتواند به عنوان تریبون و انتقال دهنده ارزش های انقلاب در حوزه کودکان فعالیت و تأثیر قابل قبولی داشته باشد اما تاز مانی که این شکاف و انفکاک بین نخبگان فرهنگی و سینماگران وجود دارد رسیدن به این مهم سخت و مشکلات فعلی به قوت خود باقی می ماند.
دکتر سمائی ادامه داد فقدان ناقد بصیر و توانمند که فیلم را از بعد استراتژیک مورد بررسی قرار دهد ، بزرگترین ضربه ای است که سینمای کشور از آن صدمه می بیند ؛ چرا که با ر شد مستمع که همان نقادان ما هستند ،سینمای ما رشد کرده و آثار خود را مبتنی بر ذائقه و فهم مخاطب خود می سازد .
وی فقدان ایده های جذاب در ساخت فیلم را از دیگر مشکلات سینمای ایران بخصوص سینمای کودک و نوجوان برشمرد و اظهار داشت ، مولفه ای فیلم سازی ما کلیشه است و باید با تشکیل اتاق های فکر به رشد مؤلفه های صحیح و حذف مؤلف های غلط کمک کنیم. در این صورت است که می توانیم با برقراری ارتباط میان کارشناسان و نخبگان فرهنگی و سینماگران ، پیام فرهنگی و ارزش های انقلابی را از طریق سینمای انقلابی به نسل جوان منتقل کنیم .





عمده آثار جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوا